Jag känner mig ganska stolt! För ett tag sedan började jag leka med ett eget mönster till en sjal och jag tycker att det blivit riktigt bra. Färgerna i sjalen påminner mig om ljung och tidig höst och därför får den heta Brittsommarsjal. Vi är ju på väg dit, men kanske får vi några fler soliga brittsommardagar…. Jag uppskattar värmen som kommer med våren och sommaren, men på något sätt är det alltid mysigt när hösten närmar sig och man förbereder med varmare kläder och tända ljus.

image

Sjalen är väldigt enkel, men söt i designen och gosig att vira om sig innan det blir alltför kyligt. Storleken efter 15 mönsterrepetitioner är 150 x 70 cm och den är lagom stor för mig att vira runt halsen eller lägga över axlarna, men går att öka/minska till den storlek man önskar ha.

image

Så här ser sjalen ut virkad med nål 4,5 i Järbo Elise (färg 69009):

image

image

Mer inspiration hittar du här.

Jag har också försökt mig på att göra ett diagram till sjalen, vet inte riktigt hur tydligt det är, men kanske blir det till hjälp för någon. Har förstått att en del tycker det är lättare att virka efter diagram än efter skriven text.

Lycka till!

Följ FingersCroched på Instagram och Facebook!

————–

Jag lägger ner mycket kärlek på att både göra mönster och att lägga ut dem på bloggen! 

Om du virkar efter mina mönster och lägger ut i sociala medier, vill jag därför gärna att du länkar eller hänvisar hit till www.fingerscroched.se! Det är också roligt om du taggar dem med #fingerscroched, så även jag kan få ta del av ditt alster!

————–

Beskrivning

– Brittsommarsjal –

FingersCrochedDesign

Garn: Enligt bilden nedan, från vänster: Falkgarns Skotte fg 440, Tanja fg 418, Skotte fg 445, Skotte fg 442, Tanja fg 062, 100 % akryl. 50 g/färg. (Virkade i omvänd ordning dvs med start från höger, upprepat).

Garnåtgång: 250 gr.

Virknål: 6. Några storlekar större än rekommenderat, för att få sjalen luftigare.

Tillägg 150827: Jag har blivit uppmärksammad på att Skotte färg 440 har utgått. Tyvärr var det inget jag kände till! Jag försöker leta efter alternativ och återkommer. (Min man tycker att ”det är väl bara är att ta en annan färg”! och visst kan man ha en annan färgkombination). 150828: Alternativ till Skotte 440 skulle kunna vara Svarta Fårets Freja, färg 61 eller 266, alternativt ett mer utstickande i mer gammeldagsrosa, färg 40. (Om man vill ha enbart Freja, fanns det färger liknande alla i mönstret).

image

Bra att veta: Jag gjorde ett färgbyte för varje varv, vilket resulterade i många ändar att fästa (jag tyckte inte det blev så bra att virka in dem just här), så ett alternativ kan vara ett självrandigt garn. På vissa bilder sitter en knappnål i maskorna, den visar var nästa maska ska göras. Sjalen är blockad!

Varje varv fr.o.m. varv 3 startar alltid med 3 lm (=första st), 3 st i samma m, hö 1 m, 1 fm. Varje varv fr.o.m varv 3 avslutas alltid med 1 fm i 2:a m på stgr, 4 st i 3:e lm på sista m. (OBS, gäller ej kanten)

Ett annat alternativ till kant finns här! (150906)

Diagrammen består av enbart sm, lm, fm och st. På varven med mörklila färg är det 5 st på sidorna och 3 st i spetsen (blusar ihop sig lite). Det understa diagrammet visar kanten i lila nyanser (de rosa stolparna visar förgående varv).

image

Kanten (lila nyanser):

image

Virktermer i bildbeskrivningen

m = maska

lm = luftmaska

fm = fast maska

st = stolpe

stgr = stolpgrupp

lmb = luftmaskbåge

lm-kedja = luftmaskkedja

hö = hoppa över

Start: 5 lm, slut till en ring med 1 sm

Varv1: 3 lm (=första st) 3 st runt ringen, 4 lm, 4 st runt ringen, vänd

(Önskas färgbyte, dra endast igenom garnet en gång på sista st och dra igenom sista gången med den nya färgen)

image

Varv 2: 3 lm (=första st), 3 st i samma m, hö 1, 1 fm (där nålen visar)

image

2 lm, i lmb (spetsen på sjalen) virkas 3 st, 4 lm, 3 st

image

Därefter 2 lm, hö 1, 1 fm (där nålen visar), hö 1, 4 st i 3:e lm på lm-kedjan, vänd.

image

Varv 3: 3 lm (=första st), 3 st i samma m, hö 1, 1fm (där nålen visar), 5 st i lmb, 1 fm (där nålen visar)

image

I lmb (spetsen på sjalen) virkas 3 st, 1 fm, 3 st

image

Därefter 1 fm i 2:a m på 3-stgr, 5 st i lmb. Avsluta med 1 fm i 2:a m på 4-stgr, 4 st i 3:e lm på lm-kedjan, vänd.

image

Varv 4: 3 lm (=första st), 3 st i samma m, hö 1, 1fm (där nålen visar)

image

*5 lm, 1 fm i 3:e m på förra v 5-stgr* varvet runt. I spetsen virkas 1 fm i 2:a m på 3-stgr, 5 lm, 1 fm i 2:a m på nästa 3-stgr

image

Avsluta med 5 lm, 1 fm i 2:a m på sista stgr, 4 st i 3:e lm på lm-kedjan, vänd.

image

Varv 5: 3 lm (=första st), 3 st i samma m, hö 1, 1 fm (där nålen visar). Virka *2 lm, 3 st i lmb* raden ut.

image

I spetsen på sjalen (lmb) virkas 3 st, 4 lm, 3 st

image

*2 lm, 3 st i lmb*, upprepa *-* varvet ut. Avsluta med 2 lm, 1 fm i 2:a m på sista stgr, 4 st i 3:e lm på lm-kedjan, vänd.

image

Varv 6:  3 lm (=första st), 3 st i samma m, hö 1, 1 fm (där nålen visar), *5 st i lmb, 1 fm i 2:a m på 3-stgr*

image

Upprepa *-* fram till lmb i spetsen. Där virkas 3 st, 1 fm, 3 st

image

*1 fm i 2:a m på 3-stgr, 5 st i lmb*, upprepa *-* till sista lmb. Avsluta med 1 fm i 2:a m på sista stgr, 4 st i 3:e lm på lm-kedjan, vänd.

image

image

Upprepa varv 4-6 tills sjalen nått önskvärd storlek. Varv 7-9 kommer då att se ut så här:

image

image

————–

Kant

Varv 1: 1 lm (=1 fm), 2 lm, hö 1, 1 fm, 2 lm, hö 1, 1 fm,* 2 lm, hö 2, 1 fm,, 2 lm, hö 2, 1 fm*

image

Upprepa *-* raden ut. I spetsen virkas 1 fm i 2:a m på 3-stgr, 2 lm, 1 fm i fm mellan stgr, 2 lm, 1 fm i 2:a lm på nästa 3- stgr.

image

Upprepa *-* även denna raden ut. I sista stgr virkas 1 fm i 2:a m, 2 lm, avsluta med 1 fm i 3:e lm på lm-kedjan.

image

Varv 2: 1 lm (=första fm), *3 fm i lmb, 1 fm i fm, 3 lm, 1 sm i senast virkade fm, 3 fm i lmb*

image

Upprepa *-* varvet ut (de två kommande sidorna), även i spetsen.

image

Vill du virka även den tredje ”ändsidan”, fortsätt enligt följande: 1 fm i sista lm på sista lm-kedjan, 2 lm (hörnet), 1 fm i senast virkade m (se pilen). Därefter 3 fm mellan varje ny stgr (där de tre nålarna visar, ska det alltså vara 3 fm/nål). Avsluta med 2 lm och 1 sm i första m.

image

Klar!

image

image

Virka på! 

Ser du något fel i mönstret? Vänligen meddela mig i kommentarsfältet här nedan eller mejla mig: erika@fingerscroched.se.