Det är hög tid för en virkad kjol… Här är ”West Coast Whirl” – perfekt inför härliga sommardagar här på Västkusten (eller någon annanstans)!

Modellen är tajt och kort och för att få en tät struktur har jag använt ett slags snäckmönster. Maskorna upprepar sig igenom hela stycket, så det är i stort sett bara att virka på tills garnet är slut eller du känner dig färdig.

Jag ville ha ett lätt garn och valde därför det effektfulla garnet Whirl från Scheepjes. För att tillföra ytterligare nyanser lade jag även till detaljer i ett annat tunt garn, Maxi Bon Bon. Visst blir det en fin effekt!?

Virka på!

Följ FingersCroched på Instagram och Facebook!

Jag lägger ner mycket tid och kärlek både på att göra mönster och lägga ut dem på bloggen!

Om du virkar efter mina mönster och lägger ut i sociala medier, vill jag därför gärna att du länkar eller hänvisar hit till www.fingerscroched.se! Tagga gärna med #fingerscroched, så även jag kan få ta del av ditt alster! 

——————–

Mönster

West Coast Whirl

– FingersCrochedDesign –

Garn:

1 st 200 gr-nystan Scheepjes Whirl, färg 753 (60 % bomull, 40 % akryl)

1 st 25 gr-nystan Scheepjes Maxi Bon Bon, färg 394 (100 % bomull)

Båda garnerna finns att köpa hos Favoritgarner.se.

Övrigt material: 2 pärlor, 1 nål med stort öga (ex. ryanål)

Virknål: 3,0 mm

Färdig storlek: Längd 40 cm, bredd 42 cm (motsvarar ungefär storlek S). Se nedan för storleksanpassning.

Bra att veta:

För att anpassa kjolens bredd, gör startkedjan lika lång som höftmåttet så att den sedan går att dra upp över höften. Maskantalet ska vara delbart med 5. Har du mycket bredare stuss än höfter, skulle jag rekommendera att göra varv 11 genom att enbart hoppa över 1 maska där det i mönstret står ”hö 2 m”. På så vis ökas antalet snäckor. (Observera att garnåtgången kan förändras).

För att anpassa kjolens längd, virka fler eller färre varv. Jag hade ca 20 gr kvar av Whirl när efter sista snäckvarvet. Behövs mer garn, gör fler varv med Whirl eller Maxi Bon Bon (eller motsvarande Maxi Sugar Rush, 50 gr).

Resåren blir uttöjd ungefär lika bred som själva kjolen (för att den ska gå upp över höfterna). ”Skärpet” finns där för att kunna dra åt.

Första maskan på varje varv ersätts av 1 lm för fm, 2 lm för st och 3 lm för dst (undantag på de jämna snäckvarven) Varje varv avslutas med 1 sm i lm på första m.

——————–

Förkortningar

m = maska

lm = luftmaska

sm = smygmaska

st = stolpe

dst = dubbelstolpe

relst fr = reliefstolpe framifrån

relst bak = reliefstolpe bakifrån

lmb = luftmaskbåge

hö = hoppa över

v = varv

*-* = upprepa det som står mellan *-*

Börja med Whirl.

Start: Virka 190 lm, slut till en ring med 1 sm i första lm

Varv 1: 1 st i varje m (190 m)

Varv 3-10: *1 relst bak i nästa 2 m, 1 relst fram i nästa 2 m*, upprepa *-*, 1 relst bak i sista 2 st (190 m)

Varv 11: 3 st i samma m, hö 2 m, *1 fm, hö 1 m, 5 st i nästa m, hö 2 m*, upprepa *-* varvet runt, 1 fm, 2 st i samma m som de första 3 st (38 snäckor)

Varv 12: 1 lm, 1 fm i samma m, *5 st i nästa fm, 1 fm i nästa snäckas 3:e m*, upprepa *-* varvet runt, 1 sm i fm (38 snäckor)

Varv 13: 3 st i samma fm, *1 fm i nästa snäckas 3:e m, 5 st i nästa fm*, 1 fm i 3:e m, 2 st i samma m som de första 3 m (38 snäckor)

Varv 14-63: Upprepa varv 12-13

Byt till Maxi Bon Bon, använd samma nålstorlek.

Varv 64: Börja i någon fm. *(1 dst, 1 lm, 1 dst, 1 lm, 1 dst) i fm, 1 fm i nästa snäckas 3:e m*, upprepa *-* varvet runt (38 snäckor)

Varv 65: *1 fm, 1 fm i dst, 1 fm i 1-lmb, 1 fm i dst, 2 lm, 1 fm i samma dst som förra fm, 1 fm i 1-lmb, 1 fm i dst*, upprepa *-* varvet runt (38 spetsar)

Skärp

Det lilla skärpet fyller två funktioner. Det kan vara skönt att kunna dra åt lite grand runt höften eller om man vill ha kjolen lite högre upp i midjan och så blir det som en fin liten detalj.

Mät upp 9 bitar à 4 m av Maxi Bon Bon (eller efter anpassad storlek). Lägg ihop 3 trådar och snurra dem tills de rullar ihop sig till en kortare snöre (totalt 3 st). Anpassa till önskad längd (på denna kjol är de ca 130 cm långa) Knyt i ena änden så inte tvinningen går upp.

Börja mitt fram på kjolen (där det är 4 relst bak bredvid varandra). Trä snörena jämnt fördelat på resåren, bakom relst fram och framför relst bak. Se till att de är lika långa på varje sida.

Gör två tofsar och trä en fin pärla på tråden innan du fäster tofsarna i snörändarna så att de sammanfogas.

KLAR!

Ser du något som inte stämmer i mönstret? Var vänlig mejla mig på erika@fingerscroched.se, så jag kan rätta till det.