Hej i stugan! 

Jag håller just nu på att virka upp mitt senaste sjalmönster för att se hur det blir i olika slags garn. Det blir en rundad sjal den här gången, något som många verkar efterfråga.

Men… i väntan på det och midsommar kommer här ett mönster på en liten vallmo.

image

Jag har testat att virka i olika garntjocklek och det har gått bra. Vill man ha en nätt blomma, tar man t.ex. Catona eller 8/4 och för att få en större, fylligare blomma kan man använda t.ex. Drops Paris eller Järbo Soft Cotton. Tyvärr tycker jag inte att färgerna framkommer så tydligt på mina bilder. Den gröna ”stjärnan” i mitten ska vara mycket starkare i färgen.

Läs hela beskrivningen innan du börjar virka! Jag provar på ett, för mig, nytt sätt att skriva mönster. Det här är ska vara förenklat, mot de tidigare där jag skrivit ut varje steg, men kanske varven med kronbladen ställer till det. Kom gärna med synpunkter i kommentarsfältet om vilken typ du gillar bäst 

Kanske vill du dekorera midsommarkransen eller -bordet med en röd vallmo?

image

Just nu är det sommarlov och vi är lediga! Här, på vår altan, tänker jag hänga (och virka) så mycket det går när det är fint väder. Den fick en liten uppiffning av cirkelfilten och några restgarnskuddar. Färgglatt blev det!

image

Den översta kudden är gjorde av en enda stor mormorsruta, som du finner mönster till här. Till den runda kudden använde jag grunden till cirkelrutorna och bara ökade på varv för varv. Jag har inte använt några specifika färger utan tagit av det jag haft hemma och blandat efterhand.

image

Om vi inte hörs före midsommar, så önskar jag dig en trevlig sådan!

Virka på!

KLICKA HÄR FÖR MÖNSTER TILL VIRKAD VALLMO

– FingersCrochedDesign –

Material

Garn: Catona, svart fg 110, fg 192 röd, ljusgrön fg 392. (Bomullsgarn i annan tjocklek går bra.)

Nålstorlek: 3,5

image

Ser du något som inte stämmer i mönstret? Då får du gärna mejla mig på erika@fingerscroched.se, så kan jag rätta till det!

Följ FingersCroched på Instagram och Facebook!

Jag lägger ner mycket kärlek på att både göra mönster och att lägga ut dem på bloggen!

Om du virkar efter mina mönster och lägger ut i sociala medier, vill jag därför gärna att du länkar eller hänvisar hit till www.fingerscroched.se! Det är också roligt om du taggar dem med #fingerscroched, så även jag kan få ta del av ditt alster! 

Buy Me a Coffee