Visst är det härligt med vår!? 

image

Våren är definitivt min favoritårstid. Det börjar bli grönt, fåglarna kvittrar, solen tittar fram, kläderna på blir färre, folk hörs utomhus och man har allt ljust och roligt framför sig på något sätt!

image

Här kommer mönster på en ruta och väska som blev väldigt vårig – den soliga cirkelväskan! Den består av 18 rutor i sju sprakande färger och en naturvit bas. Den lilla solen i mitten är gemensam för alla rutor och runtom den har jag varvat färgkombinationerna. Mitt bästa tips för att få färgerna att ”lysa” är att börja från den ljusaste eller mörkaste färgen och jobba sig utåt i färgskalan.

image

Virkade rundlar blir ofta kantiga i ökningarna, men detta mönster på cirkelruta med många varv visar hur du istället kan göra dem runda. Knepet är att ”öka mellan ökningarna”.

image

Jag har även ett annat mönster på cirkelruta här på bloggen, med färre varv, som prickikuddarna är gjorda av.

image

Njut av våren och virka på!

————–

 Jag lägger ner mycket kärlek på att både göra mönster och att lägga ut dem på bloggen!

Om du virkar efter mina mönster och lägger ut i sociala medier, vill jag därför gärna att du länkar eller hänvisar hit till www.fingerscroched.se! Det är också roligt om du taggar dem med #fingerscroched, så även jag kan få ta del av ditt alster! 

Följ Fingers Croched på Instagram och Facebook!

————-

Beskrivning

Solig cirkelväska

– FingersCrochedDesign –

Garn: Catona 100 % bomull från Favoritgarner. Färger (medsols med start från den gulgröna): Kiwi 245, bridal white105, silver green 402, crystalline 385, tropic 253, dark teal 401, deep ocean green 391, spruce 244. (Svårt att fånga exakt färg på bilden)

image

Garnåtgång: Totalt ca 210 gr. 100 gr av bridal white och 1 nystan à 25 gr av övriga färger, vilket även lämnar lite rester.

Virknål: 3,5

Färdig storlek: ca 30 x 36 cm + handtag (1 ruta ca 10 x 10 cm)

Övrigt material: Tyg att fodra väskan med.

Bra att veta:

Vill du göra rutan tätare i hörnen? Gör fler st/dst, istället för lm.

Jag är sällan konsekvent när det gäller hur många luftmaskor som ska ersätta t.ex. en stolpe, utan gör som jag tycker blir bra just där. Ersätt med det antal du tycker passar just dig!

————–

Förkortningar

m = maska

lm = luftmaska

sm = smygmaska

fm = fast maska

hst = halvstolpe

st = stolpe

dst = dubbelstolpe

stgr = stolpgrupp

lmb = luftmaskbåge

ggr = gånger

v = varv

*-* = upprepa mellan *

————–

Start: Gör en magsik cirkel (instruktionsvideo från Drops här)

Varv 1: 2 lm (=första st), 11 st runt cirkeln, 1 sm i 2:a lm (12 m) (Dra åt hålet med den korta garnänden).

image

Virka varv 2 mellan stolparna på föregående varv.

Varv 2: 2 lm (=första st), 1 st i samma mellanrum, *2 st i nästa mellanrum*, upprepa *-* ytterligare 10 ggr, 1 sm i 2:a lm (24 m)

image

Alla följande varv virkas i maskorna.

Varv 3: Börja i den 2:a st i valfri stgr. 2 lm (=första st), 2 st i nästa m, *1 st i nästa m, 2 st i nästa m*, upprepa *-* ytterligare 10 ggr, 1 sm i 2:a lm (36 m)

image

Varv 4: Börja i den 1:a st i valfri stgr. 2 lm (=första st), 1 st i nästa m, 2 st i nästa m, *1 st i nästa 2 m, 2 st i nästa m*, upprepa *-* ytterligare 10 ggr, 1 sm i 2:a lm (48 m)

image

Varv 5: Börja i den 2:a st i valfri stgr. 2 lm (=första st), 1 st i nästa 2 m, 2 st i nästa m, *1 st i nästa 3 m, 2 st i nästa m*, upprepa *-* ytterligare 10 ggr, 1 sm i 2:a lm (60 m)

image

Detta varv ska cirkeln börja formas till en ruta. Starta i valfri maska.

Varv 6: 2 lm (=första st), 1 st i nästa 2 m, 1 hst i nästa 5 m, 1 st i nästa 5 m, 3 lm, *1 st i nästa 5 m, 1 hst i nästa 5 m, 1 s ti nästa 5 m, 3 lm*, upprepa *-* ytterligare 2 ggr, 1 st i sista 2 m, 1 sm i 2:a lm (72 m) Klipp inte av tråden!

image

image

image

Varv 7: 2 lm (=första hst), 1 hst i nästa m, 1 fm i nästa 7 m, 1 hst i nästa 2 m, 1 st i nästa 2 m, (2 dst, 3 lm, 2 dst) i lmb, *1 st i nästa 2 m, 1 hst i nästa 2 m, 1 fm i nästa 7 m, 1 hst i nästa 2 m, 1 st i nästa 2 m, (2 dst, 3 lm, 2 dst) i lmb*, upprepa *-* ytterligare 2 ggr, 1 st i sista 2 m, 1 sm i 2;a lm) (86 m) Klipp av tråden och fäst!

image

image

image

image

Montering

Virka 18 rutor i blandad färgställning (gulgrön mitt) enligt mönstret ovan.

För att få ett hum om väskans form och placering av rutorna, kan man lägga ut dem hela och vikta som halvor som på bilden här nedan.

image

Lägg sedan upp 18 rutor enligt nedan. Använd basfärgen till att sy ihop rutorna eller virka ihop dem från avigan i bakre maskbågarna.

Vik därefter upp den nedre delen mot den övre och sy/virka ihop sidorna.

image

Virka ett varv fm med basfärgen runtom hela väskans överkant.

image

Nu ska handtagen virkas. Fäst garn med 1 sm i lmb i punkt A (se bild), virka 100 lm (ca 50 cm) och fäst med 1 sm i lmb punkt B, på väskans båda sidor. Virka fm runtom väskans överkant och luftmaskkedjorna, (se nedan hur ”dalarna” på väskans sidor virkas). Jag virkade 115 fm runt kedjan, vilket blev lite glest, men jag hade med i beräkningen att övriga varv på handtaget sedan skulle töja sig lite. Virka sammanlagt 7 varv på handtaget.

image

image

OBS! I ”dalarna” på väskans båda sidor behöver det minskas maskor, vilket görs genom att varje varv virka ihop de tre mittersta maskorna till en.

image

Färgordning på handtagen – fg 244, 253, 402, 105, 245, 385, 401.

image

image

Till sist – sy i ett foder.

Jag gjorde ett mycket enkelt foder i vit bomullsväv. För att få rätt form, sydde jag ihop en rektangulär bit i tre sidor, stoppade in i väskan och ritade efter väskans kant. Fålla, nåla och sy! Jag gjorde som vanligt enligt Erika style – på maskin. Handtagen fick vara utan förstärkning.

image

Klar!

image

image

image

Ser du något som inte stämmer i mönstret? Då får du gärna mejla mig på erika@fingerscroched.se, så jag kan rätta till det!