Jag har länge velat virka en handduk och nu äntligen har jag tagit tag i saken!

Mönstret är väldigt enkelt bestående av enbart stolpar och luftmaskor och är det som kallas filetvirkning. Det har varit riktigt roligt att virka hjärta efter hjärta och se dem växa fram för varje virkad rad.

img_6254

Så här kommer en hjärtlig handduk att pryda köket med och torka av sig pepparkaksdegen på….

img_6244

img_6247

Virka på!

Följ FingersCroched på Instagram och Facebook!

Jag lägger ner mycket tid och kärlek både på att göra mönster och lägga ut dem på bloggen! 

Om du virkar efter mina mönster och lägger ut i sociala medier, vill jag därför gärna att du länkar eller hänvisar hit till www.fingerscroched.se! Det är också roligt om du taggar dem med #fingerscroched, så även jag kan få ta del av ditt alster!

—————————

Beskrivning

Hjärtlig julhandduk

– FingersCrochedDesign –

Garn: Scheepjes Catona, 100 % bomull, finns att köpa hos Favoritgarner.se

Garnåtgång: 2 nystan à 50 gr av Scarlet 192, 1 nystan à 50 gr av Ruby 517, 1 nystan à 25 gr av Bridal White 105.

Virknål: 3

Färdig storlek: ca 38 x 51 cm

2017-03-17 Många vill använda detta mönster till att virka filtar, nu finns en beskrivning i detta inlägg!

Förkortningar

m = maska

lm = luftmaska

fm = fast maska

st =stolpe

stgr = stolpgrupp

lmb = luftmaskbåge

hö = hoppa över

*-* = upprepa det som står inom *-*

———–

De första 12 varven virkas med Scarlet. Första stolpen på varje varv ersätts av 2 lm (dock ej i startekedjan). Den sista stolpen på varje varv virkas i 2:a lm.

Start: Virka 77 lm (74 + 3 till första stolpen)

img_6189

Varv 1: Börja i 4:e m från nålen, 1 st i varje m, vänd (75 m)

img_6190

Varv 2: 10 st, *1 lm, hö 1 m, 17 st*, upprepa *-* ytterligare 3 ggr, men avsluta med 10 st, vänd (75 m)

img_6191

Varv 3: 9 st, *1 lm, hö 1 m, 1 st i 1-lmb, 1 lm, hö 1 m, 15 st*, upprepa *-* ytterligare 3 ggr, men avsluta med 9 st, vänd (75 m)

img_6192

Varv 4: 8 st, *1 lm, hö 1 m, 3 st, 1 lm, hö 1 m, 13 st*, upprepa *-* ytterligare 3 ggr, men avsluta med 8 st, vänd (75 m)

img_6193

Varv 5: 7 st, *1 lm, hö1 m, 5 st, 1 lm, hö 1 m, 11 st*, upprepa *-* ytterligare 3 ggr, men avsluta med 7 st, vänd (75 m)

img_6194

Varv 6: 6 st, *1 lm, hö 1 m, 7 st, 1 lm, hö 1 m, 9 st*, upprepa *-* ytterligare 3 ggr, men avsluta med 6 st, vänd (75 m)

img_6195

Varv 7: 5 st, *1 lm, hö 1 m, 9 st, 1 lm, hö 1 m, 7 st*, upprepa *-* ytterligare 3 ggr, men avsluta med 5 st, vänd (75 m)

img_6196

Varv 8: 4 st, *1 lm, hö 1 m, 5 st, 1 lm, hö 1 m, 5 st, 1 lm, hö 1 m, 5 st*, upprepa *-* ytterligare 3 ggr, men avsluta med 4 st, vänd (75 m)

img_6197

Varv 9: 3 st, *1 lm, hö 1 m, 5 st, 1 lm, hö 1 m, 1 st i 1-lmb, 1 lm, hö 1 m, 5 st, 1 lm, hö 1 m, 3 st*, upprepa *-* ytterligare 3 ggr, vänd (75 m)

img_6198

Varv 10: 4 st, *1 lm, hö 1 m, 3 st, 1 lm, hö 1 m, 3 st, 1 lm, hö 1 m, 3 st, 1 lm, hö 1 m, 5 st*, upprepa *-* ytterligare 3 ggr, men avsluta med 4 st, vänd (75 m)

Varv 11: 5 st, *1 lm, hö 1 m, 1 st, 1 lm, hö 1 m, 5 st, 1 lm, hö 1 m, 1 lm, hö 1 m, 7 st*, upprepa *-* ytterligare 3 ggr, men avsluta med 5 st, vänd (75 m)

img_6199

img_6200

Varv 12: 1 st i varje m, vänd (75 m)

Upprepa varv 1-12 ytterligare 4 ggr, tills det totalt är 5 rader med hjärtan. Växla mellan de röda färgerna vart 12:e varv:

Varv 13-24 Ruby

Varv 25-36 Scarlet

Varv 37-48 Ruby

Varv 49-60 Scarlet

img_6169

img_6201

Kantbård:

Varje varv startar med 1 lm för fm/2 lm för st och avslutas med 1 sm i första m

Varv 1: Röd färg 192. 1 fm i varje m på kortsidorna, 2 fm i sidan på varje kantstolpe, i hörnen virkas (1 fm, 1 lm, 1 fm)

Varv 2: Vit färg. Börja i ett hörn, virka (1 fm, 1 lm, 1 fm), 2 fm, 2 lm, *hö 2 m, 3 fm, 2 lm*, upprepa *-* varvet runt samt i och vid hörnen enl tidigare med 2 fm på varje sida. Om antalet inte riktigt går jämnt ut, dra av/lägg till någon fm intill hörnen.

Varv 3: Fortsätt med vit färg. I varje 2-lmb virkas (2 st, 2 lm, 2 st), i varje hörn virkas (2 st, 4 lm, 2 st). Virka samtidigt en hängare på lämpligt ställe, jag gjorde en av 24 lm mittemellan 2 stgr på mitten av handdukens övre kortsida. För en kraftigare hängare, virka fm runtom lmb.

img_6203

img_6207

KLAR!

img_6251

img_6246

Hjärtliga hälsningar,

Erika

 Ser du något som inte stämmer i mönstret? Då får du gärna mejla mig på erika@fingerscroched.se, så kan jag rätta till det.