Det är jätteroligt att se hur mina mönster används och jag uppskattar när ni länkar hit till bloggen! Det hjärtliga mönstret till julhandduken har blivit populärt och används flitigt till både filtar och löpare utöver handdukar. 

Några har använt ett tjockare garn och samma maskantal som i handduksmönstret för att få en liten babyfilt, men vill man ändra storlek är det lätt att omvandla.

En vanlig storlek på babyfilt brukar vara ungefär 50 x 70 cm. Jag tycker det är bra om barnet kan använda filten lite längre och har därför virkat en större filt som mäter ca 70 x 100 cm. Garnet jag använt är Scheepjes Soft Fun, vilket är jättebra till både filtar och kläder. Det påminner om Elisegarnet, men är något tjockare.

Följ FingersCroched på Instagram och Facebook!

Jag lägger ner mycket tid och kärlek både på att göra mönster och lägga ut dem på bloggen!

Om du virkar efter mina mönster och lägger ut i sociala medier, vill jag därför gärna att du länkar hit till bloggen! Det är också roligt om du taggar dem med #fingerscroched, så även jag kan få ta del av ditt alster!

 –  –  –  – 

Material och tillvägagångssätt:

Garn: Scheepjes Soft Fun som finns att köpa hos Favoritgarner.se, 60 % bomull/40 % akryl

Garnåtgång: 2 nystan vardera av färgerna ljusrosa 2513, rosa 2480, mörkrosa 2534 samt 3 nystan av naturvit 2426 (till en enfärgad filt räcker det med 7 nystan totalt)

Virknål: 4

Färdig storlek: ca 70 x 100 cm inkl. kantbård

Mönstret finns här: Hjärtlig julhandduk av FingersCroched

Omvandling av maskantal:

Utgå från maskantalet i grundmönstret och lägg till 18 lm i uppläggningskedjan för varje extra hjärta du vill ha på bredden

Till denna filt har jag gjort sex hjärtan på bredden och lagt upp 77 + 18 + 18 = totalt 113 lm

Åtta hjärtrader är virkade på längden (totalt 96 varv)

Färgordning:

Jag har valt att randa filten på ett annat sätt än handduken och virkat fyra varv av en färg i taget i obestämd ordning, men lika många gånger.

Kantbård:

Till denna filt har jag gjort en lite större kant enligt följande:

Varv 1: Virka 1 varv fasta maskor runtom hela det färdiga stycket (1 fm i varje m på kortsidorna och 2 fm i varje stolpe längs långsidorna)

Varv 2: Virka *2 st, 2 lm, 2 st* i varje hörn, i var fjärde m på kortsidorna och i var femte maska på långsidorna

Varv 3: Virka 5 st i varje 2-lmb och 1 sm mellan varje (2 st, 2 lm, 2 st), virka 9 st i 2-lmb i hörnen

 

Hoppas nu få se ännu fler filtar. Lycka till! 

Virkliga hälsningar,

Erika